conceptEye

GET IN CONCEPT

CMarticle-Hopeful-Design-1-01

Ελπιδοφόρο design: Το φως στην άκρη του τούνελ

Ο δικός μας τρόπος να φέρνουμε την ελπίδα στον αβέβαιο τούτο κόσμο!

Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από φόβο, ανασφάλεια, social distancing και απομόνωση, όλοι αναζητούμε μικρές οάσεις αισιοδοξίας, μιας και δεν μπορούμε να κάνουμε μεγάλα σχέδια για το μέλλον. The struggle is real ειδικά για όσους χορεύουν τον «χορό» της επιχειρηματικότητας και καλούνται να αντιμετωπίζουν καθημερινά πολλαπλά μέτωπα συσσωρευμένου αρνητισμού.

Τη δύσκολη κατάσταση καλείται να σώσει η τέχνη, και πολύ περισσότερο η εφαρμοσμένη μορφή της – ναι, τη διαφήμιση εννοούμε. Παρόλο που στο παρελθόν είχε δαιμονοποιηθεί πολλάκις επειδή επέλεγε να προβάλλει μόνο τη θετική πλευρά της ζωής, τελικά μάθαμε κάπως άχαρα πως αυτό κάπου ήταν χρήσιμο. Μπορεί λοιπόν να μην είμαστε υπερήρωες, όμως καταφέρνουμε να εμπνέουμε το καταναλωτικό κοινό και να φέρνουμε την επικοινωνία κάθε brand στα μέτρα της εποχής με ένα και μόνο εργαλείο: το design!

«Ελπιδοφόρο design»… τι φάση;

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά: Ελπιδοφόρο χαρακτηρίζεται το design που μεταδίδει θετικά και αισιόδοξα συναισθήματα, δημιουργεί ένα safe περιβάλλον χωρίς αποκλεισμούς και στοχεύει σε συγκεκριμένα ζητήματα που απασχολούν το κοινό. Long story short, το ελπιδοφόρο design μπορεί να λειτουργεί σαν mood booster με «δανεικά» στοιχεία color therapy και νοσταλγικών aesthetics ή γιατί όχι, να έχει και life-changing αντίκτυπο στους αποδέκτες του.

Το χρώμα της υγείας

Θεωρία χρωμάτων, ψυχολογία χρωμάτων, χρωματοθεραπεία… Απ’ ό,τι φαίνεται τα χρώματα έχουν άμεση σχέση με τα συναισθήματα και την υγεία μας, καθώς και αρκετή δύναμη για να επικοινωνήσουν ένα μήνυμα και να επηρεάσουν αποφάσεις! Σκέψου πως αν το μπλε έχει χαλαρωτικές ιδιότητες, ενώ το κίτρινο μεταδίδει ενέργεια και χαρά, τότε ένα πολύ καλά μελετημένο multicolor palette μπορεί ακόμα και να μιμηθεί την επίδραση των βιταμινών στον οργανισμό μας! Κάπως έτσι δίνουμε (έστω και στιγμιαία) hopeful αποχρώσεις στην επικοινωνία μας και συνεπώς στην ψυχολογία του κοινού μας.

Η ώρα του παιδιού

Η παιδικότητα και η αθωότητα πρωταγωνιστούν ολοένα και περισσότερο στα design trends, ακόμα κι όταν απευθυνόμαστε σε ενήλικες. Αυτό οφείλεται στην ανάγκη των καταναλωτών να «δραπετεύσουν» για λίγο από τον μουντό κόσμο των μεγάλων, να γίνουν ξανά παιδιά, πιο δημιουργικοί και ανοιχτοί σε νέες ιδέες – να, γιατί «έπιασε» τόσο το Squid Game! Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Επιλέγουμε να συνδυάζουμε παιδικά elements (π.χ. σχήματα παζλ) με σοφιστικέ, κλασικά στιλ (π.χ. γήινα χρώματα) και κάπως μαγικά να βρίσκουμε αυτή τη χρυσή τομή που θα κάνει το design μας νεανικό ή αν το προτιμάς «παραλίγο ώριμο».

Nostalgia marketing, it is!

Όταν μιλάμε για trends συνειρμικά σκεφτόμαστε κάτι σύγχρονο, με καταγωγή από το μέλλον. Big mistake! Οι τάσεις κάνουν κύκλους, γι’ αυτό και τις περισσότερες φορές αποτελούν μια ανακύκλωση στοιχείων από το παρελθόν. Γιατί όμως το παλιό είναι ελπιδοφόρο; Η πανδημία, η κλιματική αλλαγή, η τεχνολογία που εξελίσσεται κι εμείς τρέχουμε να την προλάβουμε, είναι μόνο λίγα από όσα μας κάνουν να θέλουμε να πατήσουμε «pause». Πλέον, η νοσταλγία είναι μόδα, ίσως γιατί σαν παιδιά βλέπαμε τον κόσμο με άλλα μάτια ή γιατί πολύ απλά νιώθουμε άνεση, σιγουριά και ζεστασιά με όσα μας είναι οικεία. Αυτό το συναισθηματικό δέσιμο των καταναλωτών το έχουμε αντιληφθεί, γι’ αυτό και «κρατάμε τη φλόγα ζωντανή» σχεδιάζοντας σε throwback mood με retro design, κλασσικές γραμματοσειρές και pop culture αναφορές από τα 80’s, 90’s και 00’s.

Sustainability design

Από nice-to-have επιλογή, η βιωσιμότητα αποτελεί πλέον απαραίτητο συστατικό του design μας – κι αν αυτό δεν είναι ελπιδοφόρο, τότε τι είναι; Η οικολογία είναι απόλυτη τάση (και ανάγκη) τόσο για την ίδια την αγορά όσο και για την επιβίωσή μας γενικότερα, γι’ αυτό και το design χρόνο με τον χρόνο καλείται να είναι καινοτόμο μεν, αλλά και eco-friendly δε. Compostable packaging, απλές γραμμές, φυσικές υφές και χρώματα, αποτελούν όχημα για να ζωντανέψει η ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον και να αφυπνιστεί η περιβαλλοντική συνείδηση των καταναλωτών, οι οποίοι με τη σειρά τους εμπνέονται και κάνουν πιο συνειδητές επιλογές στην καθημερινότητά τους.

Κατάλληλο για όλους

Η ίδια η τεχνολογία πολύ συχνά εντείνει τις ανισότητες αντί να τις ελαχιστοποιεί. Το πρόβλημα έρχεται να καλύψει το inclusive design που δεν αποτελεί μία ακόμα τάση της εποχής, αλλά τη νοοτροπία να λαμβάνουμε υπόψη τις ανάγκες του κοινού στο οποίο απευθυνόμαστε. Πρόκειται για το design που σέβεται το δικαίωμα όλων στην προσβασιμότητα, ώστε να μην μένει κανείς εκτός, και αυτό επιτυγχάνεται με την ένταξη accessible και λειτουργικών χαρακτηριστικών. Για παράδειγμα, για χρήστες στο φάσμα του αυτισμού χρησιμοποιούμε βασικά χρώματα και όχι με έντονη αντίθεση, για άτομα με σωματική ή κινητική αναπηρία εντάσσουμε μεγάλα κουμπιά που δεν απαιτούν ακρίβεια, ενώ για άτομα με χαμηλή όραση προτιμάμε σωστές αντιθέσεις στα χρώματα και ευανάγνωστο μέγεθος γραμματοσειράς. Δεν θέλει κόπο, θέλει αλτρουισμό!

Είμαστε έτοιμοι να κάνουμε accept το δικό σου challenge! Επικοινώνησε μαζί μας στο 210 34 14 380 & στο info@conceptmaniax.gr.