GET IN CONCEPT
Όχι, δεν είναι βροχή αστεροειδών. Είναι τα επικοινωνιακά μηνύματα που επιτυχώς ή ανεπιτυχώς στρατιές διαφημιστών, creative directors, senior και junior copywriters αφήνουν ελεύθερα προς το κοινό με μια και μόνη ελπίδα. Να βρει το μήνυμα τον παραλήπτη του και να γίνει αυτό που αποτελεί σκοπό κάθε καμπάνιας στη γη. A success story! Ποιά είναι όμως τελικά η δομή ενός «ιδανικού» μηνύματος; Always know your audience, θα έλεγαν οι μεγάλοι του marketing και αυτή η παραδοχή φαίνεται να διέπει σαν κεντρικός άξονας, κάθε είδους επικοινωνιακή σχέση, όσο αυστηρά στενή ή γενικευμένα μαζική, μπορεί αυτή να είναι.
Η σημασία του πού απευθύνεις το μήνυμα σου, δηλαδή η σημασία και ο προσδιορισμός του εξειδικευμένου σου target group, είναι κάτι περισσότερο από το παν σε κάθε διαφημιστικό χωροχρόνο. Σε αντίθετη περίπτωση, είναι παραγματικά σα να μιλάς Ιαπωνικά σε κάποιον που δεν έχει ιδέα που πέφτει η Ιαπωνία.
Ας ξεκινήσουμε από τα πιο απλά και καθημερινά. Δεν απευθύνεσαι με τον ίδιο τρόπο στον MD μιας πολυεθνικής και στη μικρή σου ξαδέλφη. Ασυνείδητα και μόνο, η τοποθέτηση αλλάζει, το εννοιολογικό πλαίσιο διαφοροποιείται. Άλλα πράγματα θα τονίσουμε, άλλες θα είναι οι διατυπώσεις μας, άλλο θα είναι και το ύφος με το οποίο θα παραθέσουμε αυτές τις διατυπώσεις.
Προτού λοιπόν ξεκινήσουμε να γράφουμε ένα επαγγελματικό mail/ οργανώνουμε το communication plan μας/ σκεφτόμαστε το νέο μας slogan/ προσχεδιάζουμε τη νέα digital γραμμή επικοινωνίας μας/ ετοιμάζουμε το νέο μας εταιρικό post για το facebook, καλό θα ήταν πρώτα να σκεφτούμε:
To περιεχόμενο.
Για ποιόν γράφουμε; Τι είναι αυτό που χρειάζεται αυτός ο κάποιος; Γράφουμε για να πείσουμε ή για να ενημερώσουμε; Ιδού μερικές βασικές ερωτήσεις περί βασικού content που πρέπει να ρωτήσουμε τον εαυτό μας και τις στατιστικές έρευνες, προτού γράψουμε το επόμενο μας slogan.
Το ύφος.
Ποιά είναι η σχέση μας με το εστιαζόμενο κοινό μας; Ποιά είναι η σχέση που θα θέλαμε να έχουμε; Εκπροσωπούμε ένα φρέσκο νεό brand ένδυσης ή προωθούμε με κύρος μια ασφάλεια ζωής για όλη την οικογένεια; Κάθε διαφορετικό project, κάθε διαφορετικό target group, είναι ένας νέος πλανήτης στο γαλαξία της επικοινωνίας.
Το κοινό έδαφος.
Ένας νέος δεσμός γεννιέται. Είναι ο δεσμός ανάμεσα σε εμάς που γράφουμε και στους ανθρώπους για τους οποίους γράφουμε. Για να δημιουργηθεί αυτό το κοινό έδαφος, αυτός ο δεσμός, αυτή η σχέση, πρέπει να υπάρχει ουσιαστική κατανόηση. Πώς; Το μήνυμα μας πρέπει να είναι πάντα συσχετισμένο με αυτά που το κοινό μας γνωρίζει, πιστεύει και εμπιστεύεται.
Τη γνώση.
Πόσα γνωρίζει ήδη το κοινό μας για αυτά που πρόκειται να του μιλήσουμε; Τι είδους διευκρινίσεις χρειάζεται να κάνουμε για να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα; Μια λεπτή γραμμή xωρίζει τα πλούσια background info με το ακατάπαυστο…χασμουρητό. Μην την περάσετε, παραμένοντας to the point ή μέσω ενός πιο δημιουργικού story – telling σχήματος.
Αν μπορούμε να το υποστηρίξουμε.
Και ας πούμε ότι το μήνυμα μόλις διαμορφώθηκε με βάση όλους αυτούς τους παραπάνω παράγοντες, η επικοινωνιακή κίνηση πέτυχε. Το κοινό που στόχευσαμε, ανταποκρίθηκε και με το παραπάνω. Είναι η ομάδα μας προετοιμασμένη για ό,τι πρόκειται να ακολουθήσει; Έχουμε αρκετό απόθεμα από ότι διαφημίσαμε; Μπορούν όλοι να βρουν τη συγκεκριμένη υπηρεσία εκεί που τους παροτρύναμε να τη βρουν;Τεχνικής φύσεως ζητήματα του πριν, για ένα εγγυημένο μετά (χωρίς εγκεφαλικά).
Ask yourself
- Mήπως απευθυνόμαστε σε πάνω από ένα target group;
- Είναι αυτή η χρονική στιγμή κατάλληλη για το μήνυμα μας;
- Γνωρίζουμε τι ακριβώς θέλουμε το κοινό να καταλάβει ή να κάνει μέσα από αυτήν μας την επικοινωνία;
- Τι στυλ επικοινωνίας είναι ιδανικό για το συγκεκριμένο μήνυμα μας; Facebook; E-mail; Blog;
- Ποιό είναι το ιδανικό «περιτύλιγμα», το ιδανικό layout το οποίο θα αναδείξει το μήνυμα μας;